facebook_pixel

Keskittymisvaikeudet ovat tyypillisiä tilanteissa, joissa vaaditaan pidempi aikaista keskittymistä johonkin tiettyyn asiaan. Tällaisia keskittymiskykyä vaativia tilanteita ja paikkoja ovat esimerkiksi työ- ja opiskelupaikat, seminaarit ja keskustelutilanteet. Keskittymisvaikeudet voivat ilmetä vaikeutena seurata keskustelua ja ajatusten harhailuna. Keskittymisvaikeudet voivat johtaa huolimattomuusvirheisiin.

Keskittymishäiriöt voivat johtua monesta syystä. Taustalla voi olla oppimisvaikeuksia tai ADHD/ADD, joka on neuropsykiatrinen häiriö. Keskittymishäiriöt ovat yleisiä ja syyn taustalla voi olla unenpuute tai masennus. Keskittymisvaikeuksia voidaan onneksi lievittää ja tässä artikkelissa kerron muutaman esimerkin, joista uskon olevan paljon hyötyä.

Testaa fidget spinner-stressileluafidget-spinner-auttaa

Maailmalla erittäin suuren suosion saavuttanut Fidget Spinner-stressilelu on oiva tapa tehostaa keskittymistäsi. Fidget spinnerin avulla saat käsillesi pientä mukavaa tekemistä ja purettua ylimääräistä energiaa, jonka avulla voit keskittää ajatuksesi asiaan, johon yrität keskittyä. Samalla tavalla kuin tasainen taustamusiikki on apuna joillekin keskittymiseen,  yhä useammat ihmiset ovat huomanneet stressilelujen (ja varsinkin tasaista samaa koukuttavaa liikettä sellaisten, kuten fidget spinner tekee) auttavan keskittymisessä hyvinkin paljon. Allekirjoittaneella on ollut pitkään ongelmana jatkuva jalkojen tärisytys keskittymisen avuksi, josta ympärillä olevat ihmiset, esimerkiksi luokassa ja työpaikalla, ovat kärsineet. Tämä kuitenkin loppui melkein kokonaan, kun sain käsille samankaltaista jatkuvaa tekemistä stressilelun avulla.

Kutominen tai piirtäminen luennon aikana

Tämä voi kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on. Tutkimukset puhuvat sen puolesta, että oheistekeminen, esimerkiksi käsillä tekeminen auttaa keskittymään keskittymistä vaativissa tilanteissa. Keskittymistä tehostavan oheistoiminnan täytyy kuitenkin olla automatisoitunutta toimintaa, jotta sillä olisi positiivisia vaikutuksia keskittymiseen. Esimerkiksi otan kokeneen konkarikutojan, jonka ei tarvitse keskittyä jokaiseen silmukkaan. Hän istuu luentosalissa kutoen villasukkaa. Hänellä pikkuaivot tekevät kutomista vaativan työn ja muu aivokapasiteetti on käytössä itse asiaan, eli seminaariin. Jos kutominen ei ole sinun juttusi, niin ei hätää. Myös piirtämisellä on samanlaisia vaikutuksia. Ota rohkeasti kynä ja paperia ja piirrä kuvioita, kun olet seminaarissa. Se auttaa keskittymään ja varsinkin silloin, jos olet kineettinen oppija. Oheistoiminnat tärkeän luennon aikana voivat saada aikaan ihmetystä, mutta ehkä meidän on aika uudistaa käytäntöjä.

Taukojumppa virkistää aivoja ja aineenvaihduntaa

Pitkä työpäivä toimistossa istuen näyttöpäätetyössä saa kenen tahansa niska-hartiaseudun ja silmät kipeäksi. Väsymys iskee ja siten myös keskittymiskyky heikentyy yleensä puolenpäivän aikoihin raskaan työpaikkalounaan jälkeen, eikä asiaa auta yhtään istuminen. Toimistotyössä täytyy olla skarppi ja rautainen keskittymiskyky, jotta vältytään ikäviltä huolimattomuusvirheiltä. Tähän on hyvä apukeino: huolehdi säännöllisistä taukojumpista. Istumisrupeamat täytyy jakaa osiin. Taukojumppa voi olla niinkin yksinkertaista, että nouset työpisteeltäsi seisomaan ja hypit tasajalkaa puoli minuuttia. Se vilkastuttaa verenkiertoa ja näin saat lisäboostia työhön.

Tässä vielä fidget spinnereihin liittyvää pohdintaa:

Älä selaa jatkuvasti puhelintasi ja kohtuullista somen käyttöä

Nykyään yhä useimmat meistä elää virtuaalitodellisuudessa joka myös sosiaalisena mediana tunnetaan. Se vie mennessään ja on koukuttavaa selata jatkuvaa kuvatulvaa toinen toistaan inspiroivammasta käyttäjätilistä. Myös tutut ja läheiset postaavat kuulumisiaan säännöllisesti, joita sitten tulee luettua. Kännykkä on tärkein arjen apuväline suurimmalle osalle. Liika käyttö altistaa keskittymisvaikeuksille. Jos puhelinta on pakko selata kesken tärkeiden työtehtävien, on syytä huolestua. Tauko sosiaalisesta mediasta tekee itse kullekin hyvää. Jo kuukauden tauko auttaa ymmärtämään, että sosiaalisen median kanavat eivät tuo elämään mitään lisäarvoa eikä myöskään mitään hyötyä, ellei sosiaalisen median päivittäminen kuulu työnkuvaasi. Ennen nukkumaan menoa kännykän käyttöä tulee välttää, sillä näytön kirkas valo viivästyttää unen saantia. Unen puute altistaa ikäville keskittymishäiriöille.

Syö purkkaa ja juo kahviakahvia

Purukumin pureskelu edistää keskittymistä tutkimuksen mukaan. Ei siis ihme, että tenttiin menijöillä useimmat puree purkkaa. Kahvin juontikin edistää keskittymiskykyä kofeiinin ansiosta. Pitääkseen aivot virkeinä kahvia ei tarvitse juoda kuppikaupalla, vaan 1 – 2 kuppiakin riittää vallan mainiosti päivän aikana. Liiasta kofeiinin määrästä ei ole mitään hyötyä. Sopiva määrä stimuloi optimaalisesti keskittymiskykyä. Mikäli tiedossa on oikein pitkä työ- ja opiskelupäivä, joka kestää pitkälle iltaan ja kahvia ei ole saatavilla, niin silloin apuun kannattaa ottaa kofeiinitabletit. Niitä saa yleensä kaikista apteekeista. Yksi tabletti riittää keskittymiskykyyn ja virkeyden ylläpitoon ja näin pitkä keskittymistä vaativa päivä sujuu kevyemmin.